MMI informal investeert 4 miljoen euro in Kien

 

MMI informal investeert 4 miljoen euro in Kien

In 2016 presenteerde de jonge start-up Kien de propositie van hun slimme speaker bij Money Meets Ideas. Via het platform wisten de ondernemers twee MMI-informals aan zich te binden, die gezamenlijk 725.000 euro investeerden. Eén van die twee informals investeerde onlangs opnieuw een bedrag van 4 miljoen euro in de Rotterdamse start-up.

De naam Kien komt uit het oud Hollands, en is een ander woord voor slim, scherp of pienter. Toepasselijk voor het product dat de mannen van Kien hebben ontworpen. Oprichters van Kien zijn Sten Ouborg, zijn broer Jorn, en de Fransman Florent Gatin. Jorn en Florent waren collega’s bij Bang & Olufsen in Denemarken, en ontdekten daar al snel dat er veel te verbeteren viel aan het volgens hun verouderde aanbod van speaker systemen. Samen met Sten richtten ze Kien op, met als missie het ontwikkelen van een systeem dat comfort en kwaliteit bied maar tegelijkertijd past in de snelle dynamiek van het stedelijke leven.

De uitkomst is het Kien-systeem: een flexibel, multiroom systeem dat bestaat uit losse speakers (satellieten) en een centrale subwoofer. De satellieten zijn draagbaar en kunnen overal in huis worden geplaatst. De subwoofer heeft een stroomkabel, en dient als centraal laadstation. De satellieten zijn draadloos en worden opgeladen door ze simpelweg op de subwoofer te zetten. Het slimme systeem weet waar de gebruiker zich begeeft en verzorgt zo een optimale geluidervaring op elke locatie. Zo beweegt het geluid bijvoorbeeld mee met de gebruiker als deze zich door het huis van kamer naar kamer beweegt.

De initiële seed-investering in 2016 via Money Meets Ideas is destijds gebruikt voor productontwikkeling, patenten en het opzetten van de productielijn. De financieringsronde heeft er voor gezorgd dat Kien halverwege 2017 succesvol de markt heeft betreden. De nieuwe investering van 4 miljoen euro maakt verdere internationale opschaling mogelijk.