Reset Afterdrink maakt deal van EUR 600.000 om welbekende kater te bestrijden
Jan van der Lende schrijft met zijn startup Reset aan een geweldig jongensboek. Met zijn vele jaren ervaring als apotheker, is Jan op onderzoek uitgegaan naar de ultieme wonderformule tegen een kater. Om Reset verder in de markt te zetten ging Jan op zoek naar risicodragend kapitaal. In totaal haalde Reset EUR 600.000 op via verschillende informal investors. Jan vertelt ons waar het idee voor dit wondermiddel is ontstaan en waarom juist het ‘Resetje’ hét anti-kater middel is wat werkt.
Ontstaan van Reset
Jan: “Vroeger zat ik met een stel vrienden in een zeilgroep en één van die vrienden had een mooie oude boot. Hiermee gingen we vier keer per jaar met zeven man de regatta’s varen in de Caraïben. Altijd als we aankwamen gooiden we als eerste de koelkast vol met bier en wijn. Overdag gingen we lekker varen en zodra we over de finish kwamen, gingen de biertjes open. In de avond lekker uiteten, uitgaan en de volgende dag weer presteren. Dat ging jarenlang zo door. Totdat deze vriend zijn bedrijf verkocht en daarmee ook de oude boot.
Vervolgens liet deze vriend een nieuwe boot bouwen. Een waanzinnig gaaf schip, waarmee we ook een klasse omhoog gingen in de wedstrijdpoule. Dit hield in dat we tegen allemaal professionele zeilers moesten strijden. Wij waren niet van die professionele jongens en er mocht geen drank meer aan boord komen, want dat was veel te gevaarlijk. Om toch mee te kunnen had ik met die vriend afgesproken dat ik een anti-kater middel zou gaan ontwikkelen. Hij had namelijk geen zin in duffe koppen aan boord. Ik ben natuurlijk apotheker, dus ik ben op onderzoek uitgegaan. Anders konden we nooit meer mee.
–
“Eigenlijk stamt het idee gedeeltelijk af van de welbekende ‘uitsmijter’. Een boterham met gebakken eieren.”
–
Van idee naar anti-kater formule
“Eigenlijk stamt het idee gedeeltelijk af van de welbekende ‘uitsmijter’. Een boterham met gebakken eieren. Wat zo’n uitsmijter bijzonder maakt, is dat er cysteïne in zit. Cysteïne is een aminozuur, waar vogels hun veren van maken. Als mensen gebruiken we dit om huid, haar en nagels van te maken, maar dat is niet zoveel. Het enige waar we dat verder voor nodig hebben, is het lichaam eigen antioxidant en dat is glutathion. In ons lichaam hebben we ongeveer 2 gram glutathion op voorraad. Dit gebruiken wij omdat er in onze voeding, zoals het alcohol in fruit, weleens wat giftige stoffen zitten. Dit kan je lichaam dan snel verwijderen met deze 2 gram glutathion.
Als je alcohol drinkt, dan wordt dit in je lichaam afgebroken tot acetaldehyde en daarna in azijnzuur. Azijnzuur is een hele mooie werkzame brandstof, daar kan je lichaam heel goed op leven. Maar die tussenstof acetaldehyde is een hele giftige stof. Dit tast je genetisch materiaal aan, je maag en darmslijmvliezen. Dit geeft je knallende koppijn en zorgt ervoor dat het suikergehalte tussen je spieren naar beneden gaat. Hierdoor voel je je ontzettend lamlendig en slap. Het welbekende katergevoel. Het mooie is dat acetaldehyde wordt afgebroken door glutathion.
Wanneer je 10 biertjes drinkt, betekent dit dat je ongeveer 150 gram alcohol naar binnen werkt. Dat wordt vervolgens omgezet in 150 gram acetaldehyde en dat moet dan verwerkt worden door 2 gram glutathion. Dat is natuurlijk veel te weinig en dan moet je lichaam het normale gehalte aan glutathion constant recyclen. Dat recyclen kost ontzettend veel tijd. Daarom duurt het omzetten van acetaldehyde in azijnzuur erg lang. Als je in de ochtend wakker wordt, dan zit die acetaldehyde nog steeds in je bloed, terwijl de alcohol allang verdwenen is. Daardoor ontstaat dus die koppijn. Je lichaam kan eigenlijk geen nieuwe glutathion maken, puur omdat er in je lichaam niet genoeg cysteïne aanwezig is. De andere bouwstoffen van glutathion zijn wel voldoende op voorraad in je lichaam.
Toen bedacht ik, wat als je nou vlak voor het slapengaan extra veel cysteïne gaat innemen? Dan gaat je lichaam dat gebruiken om glutathion te maken. Je lichaam heeft dan waarschijnlijk veel behoefte aan deze stof. Toen bleek dat als je iemand 3 gram cysteïne geeft, je ongeveer 5x zoveel glutathion kan maken. Hierdoor verdwijnt die acetaldehyde vijf keer sneller uit je lichaam. Als je dan de volgende ochtend wakker wordt, dan heb je die acetaldehyde niet meer in je lijf zitten.
Veldonderzoek voor validatie
“Deze formule heb ik vervolgens getest met een stel vrienden. We zijn toen met 10 vrienden op een donderdagavond op stap geweest in Amsterdam en echt van alles door elkaar gedronken. Ik had vooraf 10 van die drankjes gemaakt in mijn apotheek. Toen wij ’s avonds laat terugkwamen in het hotel, zei één van deze vrienden dat hij een belangrijke afspraak had en naar huis moest. Hij is toen met een taxi naar huis gegaan. Met de overgebleven vrienden hebben we het drankje genuttigd en zijn gaan slapen. De volgende ochtend tijdens het ontbijt vroeg ik iedereen “hoe voel je je?”, want ik voelde me zelf wel goed. Iedereen bleef zich de hele dag goed voelen.
De vriend die eerder wegging heb ik ook gebeld hoe hij zich voelde. Hij zei: “ik heb me nog nooit zo beroerd gevoeld, de gordijnen dicht gehouden, want ik kon geen licht verdragen”. Hij heeft zich ziek moeten melden en meerdere keren over het toilet gehangen om het eruit te braken. Hij is nu ook investeerder in ons bedrijf. Eigenlijk was dat wel het signaal dat het drankje werkte en moesten we wetenschappelijke testen gaan doen. Toen ben ik bij een hoogleraar van het Radboud ziekenhuis in Nijmegen terecht gekomen. Die vond het een ontzettend leuk plan om uit te gaan voeren. Wel gaf hij aan dat je mensen officieel niet dronken mag voeren. Daarom moesten we naar een omgeving waarvan we verwachten dat daar veel mensen zouden zijn die gedronken hebben.
We kwamen toen uit bij het Amsterdamse studentencorps, tijdens de NIA week. Daar mochten we vervolgens drie dagen lang staan. Voor deze dagen had ik zowel flesjes Reset als placebo’s gemaakt. Deze hebben we daar uit staan delen en de deelnemers moesten het drankje ter plekke nuttigen. Omdat er zo veel verschillende mensen waren, konden we geen selecties maken. Een echt veldonderzoek dus, waarbij deze personen de volgende ochtend vragenlijsten moesten invullen. De resultaten lieten zien dat de Reset groep 80% minder last had van een kater dan de Placebo groep. Ook was dit statistisch significant. Dat was bijzonder, want deze hoogleraar had nog nooit een statistisch significant resultaat uit een veldonderzoek verkregen. Meestal krijg je wel een indicatie, maar dat beide groepen zo ver uit elkaar lagen vond hij waanzinnig waardevol.
Dit was het punt dat we er echt een product van wilden maken. Het moest een voedingssupplement worden. Dat was best wel ingewikkeld, want cysteïne is namelijk niet goed oplosbaar in water. Als je zoveel poeder aan iemand geeft, dan gaat iemand dat echt niet slikken. Het moest dus wel een drankje worden. Dat betekende dat het een poeder moest zijn wat je vlak voor het nuttigen oplost. Ook moest het product gekeurd worden. Een ingewikkeld proces, maar het is gelukt.”
Hangover information center
“Vervolgens hebben we in Amsterdam op de Wallen een hangover information center opgezet en ingericht. Om wat meer sfeer te creëren moesten de flesjes een mooie blauwe kleur hebben. In dat winkeltje stonden uiteindelijk duizenden van die blauwe flesjes in een helemaal witte omgeving, volledig verlicht, tussen de rode lichtjes. Dit kreeg ontzettend veel aandacht van allerlei toeristen. Een gids die daar in de buurt werkt, ontwikkelde zelfs een hangover tour waarmee alle toeristen aan het einde van de tour in het winkeltje kwamen. Dat was een super leuke tijd.
Tot op een gegeven moment een paar jongens langskwamen die het product helemaal geweldig vonden. Reset moest volgens hun een groot merk gaan worden. Destijds had ik dat niet verwacht, want ik vond het superleuk om het drankje te maken in mijn apotheek en vervolgens in het winkeltje te verkopen. Toch zijn we met elkaar in zee gegaan.”
Ontwikkeling van de blauwe fles
“Om het echt een product te maken, moesten we een nieuwe fles ontwikkelen. Eentje die eenvoudig te openen is. Mensen die wat gedronken hebben kunnen namelijk moeite hebben om nog poedertje met een vloeistof te mengen. Dat moest dus een simpel systeem zijn. Mijn oudste zoon studeerde Industrial Design en heeft vervolgens onze prachtige spiraalfles ontwikkeld.
Toen we de fles ontwikkeld hadden, waren we klaar om het product te lanceren. Vervolgens kregen we de pech dat corona uitbrak en had het ook geen zin om Reset te lanceren. Wel hadden we het geluk dat de overheid ons wilde helpen om corona financieel te overbruggen. Vervolgens ging alles langzaamaan weer open en wilden we graag een investering ophalen om echt van start te gaan. Toen zijn we bij Money Meets Ideas langs geweest en dat is een ontzettend groot succes gebleken.”
–
“Uiteindelijk willen we dat iedereen na een avond stappen zegt: “Ik neem nog even een Resetje”. Dat is wel echt onze ambitie.”
–
Toegevoegde waarde investeerders
“De financiering hebben we met name aangetrokken voor marketing. Uiteindelijk willen we dat iedereen na een avond stappen zegt: “Ik neem nog even een Resetje”. Dat is wel echt onze ambitie. Het product is uitontwikkeld en de productielocatie gereed. We hebben een eigen machinelijn waar de flessen worden gevuld. Maar wat ik vooral leuk vind, is dat we financiering hebben gekregen van mensen die ook echt betrokken zijn bij het product. We hebben investeerders aangetrokken die zelf ook actief waren in de sales, marketing en het opzetten van bedrijven.
Deze investeerders dragen bij als raad van advies en eens in de maand komen we bij elkaar. Dan vertellen wij over het product en geven zij advies. Maar ook brengen zij kennis en netwerk in. Dat is gewoon ontzettend interessant en belangrijk voor ons. Als wij iets nodig hebben, dan kan een investeerder aangeven bij wie we moeten zijn. “Daar deed ik het vroeger ook altijd” zeggen ze dan. Ook brengen ze hele waardevolle contacten in bij grote organisaties in de voedingssupplementenmarkt.
De ontstaansgeschiedenis van Reset is natuurlijk een waanzinnig mooi jongensboek. Alle stappen die we over de jaren hebben gezet, dat zijn mooie hoofdstukken die geschreven zijn. De aangetrokken investeerders gaan nu weer bijdragen aan een nieuw hoofdstuk in dit boek.”
Money Meets Ideas
Ben jij als startup of scale-up op zoek naar risicodragend kapitaal tussen de €100.000 en €1.500.000 en heb je daarbij behoefte aan kennis en expertise om jouw bedrijf te laten groeien? En wil jij jouw bedrijf presenteren aan een groot en breed netwerk van informal investors? Meld je dan aan voor Money Meets Ideas. Dat kan via moneymeetsideas@kplusv.nl, via ons aanmeldformulier of door je te melden bij je Rabobank Accountmanager. Hij of zij draagt bedrijven aan die vervolgens door KplusV worden gescreend op onder andere groei, innovatie en schaalbaarheid. De meest veelbelovende ondernemingen worden vervolgens uitgenodigd voor een editie van Money Meets Ideas.