Napraten met HealthyFridge

 

Napraten met HealthyFridge

HealthyFridge presenteerde tijdens de Money Meets Ideas Food & Agri bijeenkomst op 1 december 2020 in Eindhoven. Hoe gaat het nu met de onderneming? Wij spraken met René Bink, CEO en medeoprichter van het bedrijf, over de ontwikkelingen bij HealthyFridge sinds hun deelname.

Op high traffic locaties zoals ziekenhuizen of vliegvelden zijn automaten met chocoladerepen, zakjes chips of snoepgoed eenvoudig te vinden. Maar waarom bestaan soortgelijke automaten niet voor gezond eten? In Amerika en Azië vond men een oplossing voor dit probleem: plaats op zulke locaties ‘smart’ fridges met verse en gezonde producten zoals salades, wraps, sandwiches en smoothies.

René Bink herkende eenzelfde problematiek in Europa en besloot om HealthyFridge op te richten. Als serie-ondernemer timmert hij al langer aan de weg van gezonde voeding. Zo richtte hij in het verleden onder andere de succesvolle online supermarkt Crisp op. Ook was René CEO van StreekSelecties, een organisatie welke ambachtelijke producten klaar stoomt voor de retailmarkt en bekend van het merk GIJS Streekproducten.

Ten tijde van de deelname aan Money Meets Ideas had HealthyFridge een aantal smart fridges in de markt. Onder andere de gemeente Utrecht, NS en diverse ziekenhuizen toonden interesse in het product. HealthyFridge nam deel aan Money Meets Ideas, omdat zij een investering zochten om de smart fridge verder door te ontwikkelen op gebied van techniek en gebruikersvriendelijkheid. Ook wilde het bedrijf met deze investering de product-markt fit nader onderzoeken.

Op 1 december 2020 was het zover. Tijdens de digitale Money Meets Ideas bijeenkomst Food & Agri mocht René de propositie van HealthyFridge presenteren voor een groep van informal investors. Deze pitch leidde tot interesse bij vijf informal investors. Uiteindelijk besloot HealthyFridge met één van de investeerders in zee te gaan. De financiële expertise en ervaring van de investeerder waren volgens René de doorslaggevende factoren. Sindsdien werkt HealthyFridge aan hun positie in de markt en zijn er stapsgewijs steeds meer klanten die een smart fridge inzetten op hun locaties.

Money Meets Ideas en de informal investors hebben meer betekend voor HealthyFridge dan alleen het ophalen van financiering. Volgens René heeft Money Meets Ideas de belangstelling van de informal investors het potentieel van de propositie bevestigd. Daarnaast hebben de discussies met de informal investors tot inzichten geleid hoe het bedrijf nog sneller kan groeien.

Afsluitend vroegen wij René om tips voor toekomstige deelnemers en de informal investors. Een tip die René zou willen mee geven mee aan toekomstige deelnemende ondernemers van Money Meets Ideas: de voorbereiding is essentieel. “Zorg dat de documentatie en investeringspropositie op orde zijn” aldus René. “Want een pitch deck maken is een stuk eenvoudiger dan de gesprekken die erna volgen”.

Aan de informal investors wil René meegeven: kijk allereerst naar de kwaliteit van de ondernemer. “Vaak zijn de mensen achter het bedrijf belangrijker dan het plan zelf. Het is als informal investor de kunst om de ondernemers scherp te houden. De business moet vliegen!”, vertelt René. Daarnaast is volgens de ondernemer het meedenken en sparren voor de ontwikkeling van een jonge onderneming erg belangrijk.