De unieke parfum van Scentronix – Money Meets Ideas Alumni

Scentronix - Money Meets Ideas
 

De unieke parfum van Scentronix – Money Meets Ideas Alumni

Innovatieve, bijzondere bedrijven die willen starten of doorgroeien. Ze brengen frisse ideeën, andere werkwijzen, afzetmogelijkheden en werkgelegenheid. Daarmee zijn ze onmisbaar voor een duurzame samenleving. Money Meets Ideas biedt daarom ambitieuze ondernemers als Frederik Duerinck met Scentronix een platform om zich te presenteren.

Je eigen, unieke parfum maken? In het Living Lab van Scentronix in Breda kan het. Op basis van vragenlijsten en algoritmes ontstaan voor je drie geuren die precies passen bij jouw persoonlijkheid. Bedenker en eigenaar Frederik Duerinck gaat er de hele wereld mee over. Vorig jaar presenteerde hij zijn plannen aan particuliere investeerders tijdens Money Meets Ideas.

Geur op maat
Ideeën had filmmaker en kunstenaar Frederik altijd al. Maar zijn commerciële eurekamoment kwam in New York. ‘Een groot geuren smaakbedrijf vroeg me een sensorisch werk te maken voor een tentoonstelling. Een mooie opdracht, want ik geloof in de kracht van geur. Geur raakt je, brengt herinneringen terug, laat je ontspannen en verbindt je met je emoties. Toen ik met de opdracht bezig was, bedacht ik me hoe gek het is dat 700 specialisten in de parfumsector voor 7 miljard mensen bepalen hoe ze ruiken. Ik vroeg me af of ik die dynamiek kon veranderen. Met een platform dat mensen in staat stelt eigen authentieke geuren te ontdekken en te ontwikkelen. Voor parfums, maar ook voor welzijn. Om te ontspannen bijvoorbeeld. En zelfs medisch zijn er kansen. Zo kan de juiste geur eetlust opwekken. Ik wist direct dat ik dat wilde laten slagen.’

Amerikaans bedrijf in Breda
Daarin stond Frederik niet alleen: in Amerika kreeg hij voor zijn idee de handen flink op elkaar. ‘In Amerika is een heel andere investeringscultuur, daar is traditioneel meer durfkapitaal dan in Nederland. De initiële investeerders zijn dan ook Amerikaanse bedrijven. Hier vond ik een compagnon met veel ervaring in de parfumindustrie. Maar ik wilde ook binding houden met Nederland. Hier vond ik ook de samenwerkende partners en onderwijsinstellingen voor de benodigde creativiteit, technologie en R&D om een technisch volwaardige machine te bouwen. Het was dan ook logisch om in Breda ons Living Lab te starten.’

Wereldwijde afzet
In Breda werd het systeem uitgetest en verder uitgewerkt. Nu is het tijd voor de opschaalfase. ‘We hebben nu al zo’n 30.000 unieke gebruikers op ons platform en krijgen enorm veel positieve reacties. Mensen omarmen wereldwijd onze visie en willen mee investeren om ons platform op veel meer plekken toegankelijk te maken. Zo hebben we in oktober in Caïro een test gedaan, waarbij binnen een dag alle tijdsloten voor afspraken waren uitverkocht. Binnen 30 dagen was de hele investering van de machine terugverdiend. Onze machines staan binnenkort in Dubai, in New York en in Abu Dhabi. Ook uit landen als China, India, Brazilië is veel concrete belangstelling.’

Geld is een middel
Die opschaalfase kost flink veel energie en geld. Dat geldt ook voor het bouwen van het eigen unieke merk EveryHuman. ‘Sinds ik dit ben gestart is mijn leven een emotionele rollercoaster. Aan de ene kant onderhandelen we over grote internationale deals, aan de andere kant is het echt financieel nog overleven. Enorm spannend dus en daar kan ik alle hulp bij gebruiken. Ik ben dan ook erg blij dat dat ik heb meegedaan aan Money Meets Ideas van Rabobank. Aan de investeerders vroegen we € 600.000 voor marketing en promotie. Die hebben we nog niet losgekregen, maar de hele voorbereiding heeft ons ontzettend geholpen om onze pitch scherper en beter te krijgen. Bovendien ontmoette ik tijdens de bijeenkomst een heel ervaren ondernemer, waar ik nu heel fijn mee kan sparren. Over van alles. Welke risico’s zijn er? Welke kansen? Hoe scherp je je businessmodel aan? Hoe bouw je een team? Zijn expertise is daarin waardevol. Money Meets Ideas heeft me dus toch veel gebracht en ik vind het een mooi initiatief van Rabobank. Mijn oma zei altijd: geld moet een middel zijn. Om te groeien, om goed te doen, om iets te bereiken. Je zou willen dat mensen die geld hebben dat ook meer zo gaan zien. Zodat ook anderen kunnen starten met iets moois. Want dat gun ik iedereen.’

Money Meets Ideas
Ben jij als startup of scale-up op zoek naar risicodragend kapitaal tussen de €100.000 en €1.500.000 en heb je daarbij behoefte aan kennis en expertise om jouw bedrijf te laten groeien? En wil jij jouw bedrijf presenteren aan een groot en breed netwerk van informal investors? Meld je dan aan voor Money Meets Ideas. Dat kan via moneymeetsideas@kplusv.nl, via ons aanmeldformulier of door je te melden bij je Rabobank accountmanager. Hij of zij draagt bedrijven aan die vervolgens door KplusV worden gescreend op onder andere groei, innovatie en schaalbaarheid. De meest veelbelovende ondernemingen worden vervolgens uitgenodigd voor een editie van Money Meets Ideas.