In gesprek met Jean-Louis Bresson en Hendrik van der Meulen
De toekomst van Money Meets Ideas ziet er rooskleurig uit
20 jaar Money Meets Ideas
In 20 jaar Money Meets Ideas zijn er veel prachtige dingen gebeurd, maar er ligt ook nog heel wat moois in het verschiet. Jean Louis Bresson, directeur Beleggen bij de Rabobank, en Hendrik van der Meulen, directeur KplusV, schetsen hun toekomstbeeld voor Money Meets Ideas.
Hoe geven jullie de toekomst van Money Meets Ideas vorm?
Jean Louis: ‘We hebben samen met informal investors en KplusV een aantal ontwikkelinitiatieven op poten gezet. Hierbij hebben we verschillende thema’s benoemd en aan de hand daarvan willen we Money Meets Ideas blijven doorontwikkelen. De thema’s waar we momenteel aan werken zijn zichtbaarheid, opleiden, community en samen investeren.’
Hendrik: ‘Die thema’s komen niet zomaar uit de lucht vallen. We zien dat we op deze gebieden echt nog een stap kunnen maken om zo de kwaliteit en de impact van Money Meets Ideas te vergroten. Dat horen we ook terug van investeerders die ons platform bezoeken.’
Wat houden die thema’s in?
Jean Louis: ‘De stap van ervaren ondernemer naar beginnend investeerder is best groot. Je komt in een dynamische wereld terecht met veel startups die hun bestaansrecht nog moeten bewijzen. Daar willen we de investeerders goed op voorbereiden. Daarom hebben we de Money Meets Ideas Academy ontwikkeld. Hiermee helpen we de investeerders op weg om hun interesse in startups om te zetten in een investering. We nemen het risico niet weg, maar bereiden hen wel goed voor op hun eerste investering.’
Hendrik: ‘Niet alleen experts van de Rabobank en KplusV vervullen hierbij een rol, maar ook ervaren informals die het leuk vinden om beginnende investeerders bij te staan. Een soort meester-gezel principe. Het werkt heel goed om die twee groepen onderling met elkaar te verbinden. Die gedachte hebben we ook met de online community die we dit jaar willen lanceren. Dit is een digitaal platform waarop informals op de hoogte kunnen blijven van Money Meets Ideas en samen kunnen werken.’
Jean Louis: ‘Deze online community past heel goed bij de verdergaande digitalisering van Money Meets Ideas. Ook als er geen bijeenkomsten zijn, kunnen informals zo informatie uitwisselen en met elkaar in contact blijven. Daar blijkt echt behoefte aan te zijn.’ Hendrik: ‘En we willen het voor informals niet alleen gemakkelijker maken om elkaar online en offline te ontmoeten, maar ook om samen te investeren. Daarom kijken we nu samen met de doelgroep of een co-investeringsfonds haalbaar is. Dit fonds moet de drempel voor het doen van investeringen verlagen.’
Jean Louis: ‘Wat verder onze aandacht heeft, zowel nu als in de toekomst, is het vergroten van de zichtbaarheid van Money Meets Ideas buiten de bank. Het platform is een parel, maar eigenlijk nog te verborgen. Het zou mooi zijn als we Money Meets Ideas nog meer de credits kunnen geven die het eigenlijk verdient. Het is een prachtig initiatief dat (oud)ondernemers aanspreekt om als investeerder te investeren in nieuwe bedrijven. Dat is een mooie eigentijdse vorm van onze coöperatieve gedachte.’
Hendrik van der Meulen (Links) en Jean-Louis Bresson (Rechts) tijdens de Money Meets Ideas Eindejaarsbijeenkomst 2022
Hoe enthousiasmeren jullie nieuwe informal investors om zich bij Money Meets Ideas aan te sluiten?
Hendrik: ‘Daar helpt het vergroten van die zichtbaarheid natuurlijk bij. Niet alleen binnen de bank, maar ook daarbuiten door het belang van informal investing te benadrukken voor de Nederlandse economie. Dat begint met het bijhouden van de investeringen met behulp van Money Meets Ideas. We willen bovendien de bedrijven die via ons platform financiering ophalen beter blijven volgen. Enerzijds om beter in beeld te brengen hoe Money Meets Ideas het verschil maakt, anderzijds om bedrijven in de volgende fase ook weer te helpen.’
Jean Louis: ‘Money Meets Ideas heeft al veel ondernemersdromen waargemaakt. Mooie verhalen die niet op zichzelf staan en die heel goed passen bij de Rabobank. Ondernemend beleggen is onderdeel van onze filosofie en daar sluit bijvoorbeeld het Money Meets Ideas co-investeringsfonds heel mooi op aan. Verder willen we als bank actief meewerken aan oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van deze tijd. Via Money Meets Ideas kunnen we (oud)ondernemers vragen om hier als investeerder aan mee te doen. Dit verhaal nemen we uiteraard mee in de gesprekken als ondernemers zich oriënteren op een eventuele verkoop van de onderneming.’
Gaat het dan over de impact die je samen wilt maken?
Jean Louis: ‘Ja, dat sluit goed aan bij onze werkwijze. Tot voor kort gingen investeren en impact niet altijd hand in hand. Het is zelfs zo geweest dat we nog een andere variant van Money Meets Ideas hadden, namelijk Money Meets Impact Ideas.’
Hendrik: ‘Dat klopt en het is mooi om te zien hoe snel dat door de tijd is ingehaald. Alle ondernemers die zich op Money Meets Ideas presenteren streven nu impact na. Daarom is dit geen aparte categorie meer.’
Jean Louis: ‘Ook aan de kant van onze investeerders zien we dat. Natuurlijk is een rendement op een investering belangrijk, maar ook bij hen staat de impact van de onderneming veel meer centraal. Dat brengt me wel op het idee dat we impact investors vanuit de goede doelen en foundations ook solide aan Money Meets Ideas moeten blijven verbinden. Dat is nog een mooie ambitie voor de toekomst.’
En nog meer ‘Ideas’ voor jullie platform?
Hendrik: ‘Volop ideeën uiteraard, maar het moet vooral aansluiten bij de wensen van ondernemers en investeerders. De financieringsketen voor ondernemers sluiten en gemakkelijker toegankelijk maken: die ambitie hebben we samen.’
Jean Louis: ‘Daar sluit ik me bij aan. Dus we blijven oprecht luisteren naar de investeerders en ondernemers en we willen hun verhalen ook goed vertellen. Zo bouwen we stap voor stap aan de impact van ons platform en de zichtbaarheid ervan. Daar blijven we aan werken. Met alle plezier en met gepaste trots!
Aanmelden Money Meets Ideas
Ben jij met jouw startup of scale-up op zoek naar risicodragend kapitaal tussen de €100.000 en €1.500.000 en heb je daarbij behoefte aan meer dan alleen een financiële investering, maar ook toegang tot kennis en expertise om jouw bedrijf te laten groeien? En wil jij jouw bedrijf presenteren aan een groot en breed netwerk van informal investors? Meld je dan aan voor Money Meets Ideas. Dat kan via moneymeetsideas@kplusv.nl, via ons aanmeldformulier of door je te melden bij je Rabobank Accountmanager.