Rabobank Oost-Brabant geeft Private Banking nieuw elan

Mirjam Giesbers, directeur Private Banking, en Chantal Gonzalez, adviseur Marketing, Communicatie, & Coöperatie vertellen hoe de bank vernieuwt en deze verandering ten goede komt aan vermogende klanten.

“We onderscheiden ons van andere banken die vermogensbeheer doen door onze no-nonsense mentaliteit, we zijn een nuchtere bank”, vertelt Mirjam. “Daarnaast zijn we een coöperatie en een bank voor ondernemers, Het regionaal organiseren van Private Banking in Oost-Brabant, zoals we sinds kort doen, werkt beter. Zo bundelen we de expertise en hebben we een aantal directeuren opgesteld om met coöperatieve thema’s aan de slag te gaan. De coöperatie is niets zonder de bank, je moet kunnen investeren. En de bank is niets zonder de coöperatie, anders kun je niet innoveren. Het gaat samen”, zegt Mirjam.

“Een groot voordeel van werken vanuit een regionaal team is dat je meer continuïteit kunt bieden en de kwaliteit van de adviseurs hoger is. Onze klantbediening verbetert daardoor, daar ben ik van overtuigd”, vervolgt ze. Er is een team van dertig private bankers actief om vermogende klanten in specifieke doelgroepen advies op maat te bieden.

Onderscheidend vermogen
“Rabobank is in Nederland nummer twee van de grootste spelers op de markt; veel klanten weten dit nog niet. En wat ons écht onderscheidt van andere vermogensbeheerders, is dat de meeste vermogende klanten oud-ondernemers zijn en al heel lang bij ons bekend zijn. Ze worden al jong klant en starten een bedrijf dat groeit en op een later moment wordt overgedragen. Van de wieg tot het graf maken wij de hele reis met de klant mee”, legt Mirjam uit. Ze vervolgt: “We hebben een team met private bankeres en specialisten, zoals beleggingsspecialisten en vermogensplanners. In onze jarenlange goede rendementen zie je terug dat we een groot Beleggingscompetence Center binnen Rabobank hebben; een deskundig team met visie. Van deze expertise kunnen onze klanten gebruik maken. Daarnaast stelt Rabobank veel kennis en een groot lokaal netwerk ter beschikking.”

Privileges voor vermogende klanten
Rabobank is een bank voor iedereen, waar Private Banking klanten kunnen rekenen op privileges. Eén daarvan is inzicht ontvangen in je persoonlijke financiële situatie. Voor de ene klant is dat een financiële planning en voor de ander een vermogensplan, een plan voornalatenschap of vermogenszorg. Een ander privilege is dat Rabobank Private Banking voor elke doelgroep passende events organiseert, zowel hybride, online als persoonlijk, waarbij ontmoeten centraal staat. Een voorbeeld van zo’n event is ‘Money Meets Ideas Brainport’, waarbij Rabobank Private Banking start & scale ups en vermogende ondernemers met elkaar in contact brengt om kapitaal, netwerk en kennis te matchen. Dit draagt bij aan het ecosysteem in de Brainportregio. “We doen dit vaak thematisch”, vertelt Mirjam. “In september organiseren we dit specifiek voor MedTech maar we doen dit ook voor HighTech en Food & Agri. We zien dat bijvoorbeeld agrarische ondernemers het leuk vinden om innovatieve boeren te helpen.”

Een ander voorbeeld van een doelgroepgericht event is ‘Omgaan met Vermogen’ voor kinderen van Private Banking klanten. “We denken mee met de volgende generatie, dat past bij het aansluiten op de levensloop van de klant”, licht Mirjam toe. Chantal vult aan: “In een breed programma op maat leren we jongvolwassenen van 18 tot 35 jaar omgaan met vermogen. We bereiden ze in een groep gelijkgestemden voor op erven of een bedrijfsovername. Er komen allerlei onderwerpen aan bod, zoals behoud van vermogen, omgaan met social media, beveiliging en goede doelen. Ook laten we klanten graag kennis maken met opnze Charity Desk. Zij geven advies en begeleiden bij het doneren aan nationale en internationale goede doelen of het oprichten van een eigen stichting.”

Bewustwording
Het belangrijkste vermogen van onze Private Banking klanten is echter het gezin en de familie. “We schuiven vaak aan tafel aan en stellen veel vragen”, legt Mirjam uit. “Waar sta je voor? Welke wensen en dromen heb je? Wat vind je belangrijk voor de volgende generatie? Het is onze intentie om onze (potentiële) klanten te ontzorgen en expertise te bieden op financiële vraagstukken. Vermogen beheren is een onderneming op zich. Wij dragen bij aan bewustwording en denken mee in oplossingen”, besluit Mirjam.

www.rabobank.nl/privatebanking